Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Γράφει η Βότση Ειρήνη – Χρυσοβαλάντου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Ας μάθουμε αρχικά τι εννοούμε όταν λέμε κατακράτηση υγρών;

Κατακράτηση υγρών καλείται το φαινόμενο κατά το οποίο οι νεφροί κατακρατούν περισσότερο νάτριο και στη συνέχεια περισσότερο νερό προκειμένου να διαλυθεί το νάτριο αυτό. Η συμπτωματολογία φέρει πρήξιμο στην περιοχή της κοιλιάς, των πάνω και των κάτω άκρων, του στήθους και σπανιότερα του προσώπου.

Συνήθως συνοδεύεται από αύξηση βάρους όταν κανείς τολμήσει να ανέβει στη ζυγαριά που ανέρχεται έως και 3 κιλά, ανάλογα πάντοτε με τον οργανισμό του κάθε ανθρώπου.

Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να εμφανίσουμε κατακράτηση υγρών;

Α) Λίγες μέρες πριν την έμμηνο ρήση των γυναικών, αυξάνονται τα οιστρογόνα με αποτέλεσμα να κατακρατείται περισσότερο νάτριο στους νεφρούς το οποίο με τη σειρά του προκειμένου να ρυθμίσει την υδρική ισορροπία κατακρατεί περισσότερο νερό. Τα συμπτώματα που είναι συχνότερα, το πρήξιμο στην περιοχή της κοιλιάς καθώς και το πρήξιμο και ο πόνος στο στήθος, υποχωρούν μετά το τέλος της περιόδου.

Β) Κατά τη λήψη ορισμένων φαρμάκων (όπως αντισυλληπτικά, κορτιζόνη, αγχολυτικά) επηρεάζεται το ισοζύγιο του νερού και των μεταλλικών αλάτων. Είναι γνωστό πως οι ορμόνες επηρεάζουν το βάρος μας, τον μεταβολισμό μας, την υδρική ισορροπία και άλλες λειτουργίες του οργανισμού. Έτσι λοιπόν τα αντισυλληπτικά χάπια τα οποία παρέχουν ορμόνες στον οργανισμό μπορούν να επηρεάσουν το βάρος μας προκαλώντας κατακρατήσεις. Ωστόσο, τα νέας γενιάς αντισυλληπτικά χάπια είναι λιγότερο επιβαρυμένα με ορμόνες και έτσι τα συμπτώματα εμφανίζονται πλέον σε μικρότερο βαθμό ή καθόλου.

Γ) Μετά από κατανάλωση αλατισμένων τροφών ή λόγω υπερβολικής χρήσης επιτραπέζιου αλατιού που έχει ως συνέπεια την κατακράτηση υγρών στα νεφρά.

Δ) Κατά την εγκυμοσύνη εξαιτίας των ορμονικών αλλαγών, τις οποίες υπόκειται ο οργανισμός. Σε περίοδο κύησης συμβαίνουν πολλές μεταβολές στον οργανισμό της εγκύου που μπορούν να επηρεάσουν την υδρική ισορροπία και το βάρος της. Οι μεταβολές αυτές αφορούν την αύξηση των ορμονών, αύξηση του αριθμού των ερυθρών αιμοσφαιρίων της μητέρας, του όγκου του πλάσματος, των μεσοκυττάριων υγρών, καθώς και αύξηση του βάρους της μήτρας, των μαστών, του εμβρύου, του πλακούντα και του αμνιωτικού υγρού. Η αύξηση της παραγωγής της ορμόνης αλδοστερόνης που έχει ως σκοπό την πλήρωση της αμνιακής κοιλότητας με υγρά και τη διευκόλυνση της ανταλλαγής ουσιών ανάμεσα στη μητέρα και το έμβρυο, καθώς και η αύξηση των επιπέδων των οιστρογόνων μπορούν να προκαλέσουν κατακρατήσεις κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης.

Ε) Σε ορμονικές διαταραχές που σχετίζονται με τον θυρεοειδή αδένα, τα επινεφρίδια ή το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών μπορεί να προκληθεί κατακράτηση υγρών.

Ζ) Στην κακή κυκλοφορία του αίματος που έχει ως αποτέλεσμα το πρήξιμο στα πόδια και την κατακράτηση υγρών.

Η) Κατά την εμμηνόπαυση λόγω των διακυμάνσεων που παρουσιάζουν οι ορμόνες.

Θ) Η ορθοστασία, η αύξηση της ορµόνης αλδοστερόνης, που ρυθµίζει το µεταβολισµό του νερού και των µεταλλικών αλάτων του οργανισµού και η χρόνια έλλειψη µαγνησίου μπορούν να οδηγήσουν σε πρηξίματα και κατακράτηση υγρών.

Πώς να καταπολεμήσετε την κατακράτηση υγρών…

Αρχικά να καταρρίψουμε το μύθο, σύμφωνα με τον οποίο πρέπει να μειώνεται η πρόσληψη ύδατος σε περίπτωση κατακράτησης υγρών, κάτι που δεν ισχύει και μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή περισσότερη αύξηση της κατακράτησης, αφού ο οργανισμός για να διώξει το νάτριο από τον οργανισμό, χρειάζεται αρκετό νερό!! Άρα, πιείτε όσο περισσότερο νερό μπορείτε!!!

Έπειτα:

– Ο πιο σημαντικός τρόπος μείωσης της κατακράτησης είναι ο περιορισμός της χρήσης αλατιού. Περιορίστε την κατανάλωση του επιπλέον αλατιού κατά το μαγείρεμα και των τροφίμων που είναι πλούσια σε αλάτι όπως τα αλλαντικά, τα τυριά, τα λουκάνικα, οι ξηροί καρποί, τα παστά ψάρια, οι κονσέρβες, οι έτοιμες σάλτσες, οι ελιές, τα πατατάκια, οι ζωμοί κρέατος, κάποια σνακ, οι σούπες του εμπορίου κτλ. Αντικαταστήστε το αλάτι με φρέσκα μυρωδικά/ μπαχαρικά για να δώσετε γεύση στα γεύματά σας (λεμόνι, ξύδι, σκόρδο, πιπεριά, άνηθο, μαϊντανό, ρίγανη και άλλα).

– Προτιμήστε τροφές που είναι πλούσιες σε κάλιο ώστε να εξασφαλίσετε στον οργανισμό καλή ισορροπία μεταξύ νατρίου – καλίου. Το νάτριο είναι ένα φυσικό συστατικό του οργανισμού το οποίο είναι υπεύθυνο για τις κατακρατήσεις υγρών, ενώ το κάλιο δουλεύει αντίστροφα, δηλαδή βοηθάει στην απομάκρυνση του νατρίου το οποίο προκαλεί κατακρατήσεις. Τροφές πλούσιες σε κάλιο είναι κυρίως τα λαχανικά και τα φρούτα όπως, η πατάτα, το ρύζι, τα όσπρια, η μπανάνα, το πορτοκάλι, το πεπόνι, το καρπούζι, τα σύκα, τα δαμάσκηνα, η ντομάτα κτλ.

– Αποφύγετε τα γλυκά. Η ζάχαρη αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης, η οποία μειώνει την ικανότητα του οργανισμού να αποβάλλει το πλεονάζον νάτριο.

– Καταναλώστε τροφές οι οποίες έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό. Τέτοιες τροφές είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, τα οποία περιέχουν έως και 90% νερό.

– Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ, επειδή έχει την ιδιότητα να αφυδατώνει τον οργανισμό.

– Ασκηθείτε, κολυμπήστε, χορέψτε ή απλά περπατήστε. Η άσκηση βοηθάει στην βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος που παρατηρείται κατά τον καθιστικό τρόπο ζωής. Προσοχή όμως, πραγματοποιώντας οποιαδήποτε μορφή άσκησης, ο οργανισμός χάνει υγρά, για αυτό κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη της άσκησης θα πρέπει αμέσως να αναπληρώνονται

Τέλος, αξίζει να θυμάστε πως τα νούμερα που βλέπετε στη ζυγαριά όταν έχετε κατακράτηση δεν οφείλονται σε αύξηση των επιπέδων λίπους του οργανισμού και καλό θα είναι να μην πανικοβάλλεστε, διότι είναι μια κατάσταση συνήθως προσωρινή που αντιμετωπίζεται με κατάλληλο χειρισμό.

Σχόλια